تبلیغات
آقا امام زمان (عج) - مطالب بهمن 1391

آقا امام زمان (عج)

اللهم عجل لولیك الفرج

 

حدیث

 

نوشته شده توسط:محمد علی

سید الساجدین(ع) می‌فرمایند:

حق نماز این است كه بدانى نماز، درآمدن به پیشگاه معبود یگانه است و تو در نماز پیش روى او ایستاده‌اى! پس آن‌گاه كه بر این حقیقت آگاه شدی، سزاوار آنى كه در نماز ایستى.

___________________________


رساله حقوق امام سجاد علیه السلام




حدیث

 

نوشته شده توسط:محمد علی

رسولُ اللّه صلى الله علیه و آله و سلّم :


دختران(خود) را ناخوش ندارید ؛ زیرا آنها مونسهاى گرانبهایى هستند .


____________________________________


كنزالعمّال : 45374 منتخب میزان الحكمة : 612

حدیث

 

نوشته شده توسط:محمد علی

امام صادق علیه السلام می فرمایند :


آفَةُ الدِّینِ الحَسَدُ وَ العُجبُ وَ الفَخرُ؛


آفت دینداری حسد و خودبینی و فخر فروشی است.

__________________________

کافی(ط-الاسلامیه)ج2،ص307

حدیث

 

نوشته شده توسط:محمد علی

امام‌ رضا (علیه السلام) در ضمن‌ تجلیل‌ از قرآن‌ و اعجاز آن‌ فرمودند :


قرآن‌ ریسمان‌محكم‌ و بهترین‌ راه‌ به‌ بهشت‌ است‌ ، قرآن‌ انسان‌ را از دوزخ‌ نجات‌ مى‌دهد ،
قرآن‌ به‌ مرور زمان‌ كهنه‌ نمى‌شود ، سخنى‌ همیشه‌ تازه‌ است‌ زیرا براى‌ زمان‌ خاصى‌ تنظیم‌ نشده‌ است‌ ،
قرآن‌ راهنماى‌ همه‌ انسانها و حجت‌ بر آنهاست‌ ، هیچ‌ اشكال‌ و ایرادى‌ به‌ قرآن‌ راه‌ پیدا نمى‌كند ،
قرآن‌ از جانب‌ خداوند حكیم‌ فرود آمده‌ است‌ .

________________________

(بحار الانوار ، ج‌ 92 ، ص‌ 14)


عمل به معلومات

 

نوشته شده توسط:محمد علی


 دستورالعمل ماندگار از مرحوم آیت الله بهجت؛

عمل به معلومات



بسمه تعالی

آقایانی که طالب مواعظ هستند، از ایشان سؤال می شود: آیا به مواعظی که تا حال شنیده اید، عمل کرده اید، یا نه؟
آیا می دانید که: « هر که عمل کرد به معلومات خودش، خداوند مجهولات او را معلوم می فرماید. »؟
آیا اگر عمل به معلومات - اختیاراً ـ ننماید، شایسته است توقع زیادتی معلومات؟
آیا باید دعوت به حق، از طریق لسان باشد؟ آیا نفرموده: « با اعمال خودتان، دعوت به حق بنماید »؟
آیا طریق تعلیم را باید یاد بدهیم، یا آنکه یاد بگیریم؟
آیا جواب این سؤالها از قرآن کریم:
( والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا )، و از کلام معصوم:« من عمل بما علم، ورثه الله علم ما لم یعلم » و « من عمل بما علم، کفی ما لم یعلم »، [ روشن نمی شود؟]
خداوند توفیق مرحمت فرماید که آنچه را می دانیم، زیر پا نگذاریم و در آنچه نمی دانیم، توقف و احتیاط نمائیم تا معلوم شود.
نباشیم از آنها که گفته اند:
پی مصلحت مجلس آراستند
نشستند و گفتند و برخاستند!
نشستند و گفتند و برخاستند
وما توفیقی إلا بالله، علیه توکلت و إلیه انیب.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
الاقل محمد تقی البهجة
مشهد مقدس
یکشنبه 1375 هـ.ش.
مطابق با ربیع الاول 1417 هـ.ق.


حکایت

 

نوشته شده توسط:محمد علی

حکایتی کوتاه اما در خور تامل از امیرالمومنین علی علیه السلام :

در سر راه صفین دهقانان شهر انبار تا امام را دیدند پیاده شده ، و پیشاپیش آن حضرت می دویدند . حضرت به آنان فرمودند : چرا چنین می كنید ؟ عرض کردند : عادتی است كه پادشاهان خود را احترام می كردیم .
حضرت به آنان فرمودند : به خدا سوگند ! كه امیران شما از این كار سودی نبردند ، و شما در دنیا با آن خود را به زحمت می افكنید و در آخرت دچار رنج و زحمت می گردید ، و چه زیانبار است رنجی كه عذاب در پی آن باشد ، و چه سودمند است آسایشی كه با آن ، امان از آتش جهنم باشد.
_________________________________

نهج البلاغه - حكمت 37


حدیث

 

نوشته شده توسط:محمد علی

امام علی (ع) :

جسم آدمی دارای شش حالت است:
1.سلامت
2.مرض
3.مرگ
4.حیات
5.خواب
6.بیداری
روح و جان آدمی نیز دارای این شش حالت است:
حیات روح آدمی به علم الهی و دینی است
و مرگش به نادانی و جهل درباره امور دینی و اخروی
مرض روح به شک درباره درستی آیات قرآن و دستورات ائمه (ع) است
و سلامتش به یقین در مورد این دستورات
خواب روح آدمی غفلت از آخرت و حیات پس از مرگ است
و بیداریش حفظ و مراقبت نمودن بر اعمالی است که آدمی انجام میدهد که صحیح و خیر باشد و گناه نباشد.

__________________

"الحدیث جلد 1 صفحه 282"

به ما نگفتند که...

 

نوشته شده توسط:محمد علی

به ما نگفتند که...


راستش‌ را به‌ ما نگفتند یا لااقل‌ همة‌ راست‌ را به‌ ما نگفتند.
گفتند: تو كه‌ بیایی‌ خون‌ به‌ پا می‌كنی‌،جوی‌ خون‌ به‌ راه‌ می‌اندازی‌ و از كشته‌ پشته‌ می‌سازی‌ و ما را از ظهور تو ترساندند.
درست‌ مثل‌ اینكه‌ حادثه‌ای‌ به‌ شیرینی‌ تولد را كتمان‌ كنند و تنها از درد زادن‌ بگویند.
ما از همان‌ كودكی‌، تو را دوست‌ داشتیم‌. با همة‌ فطرتمان‌ به‌ تو عشق‌ می‌ورزیدیم‌ و با همة‌ وجودمان‌ بی‌تاب‌ آمدنت‌ بودیم‌.
عشق‌ تو با سرشت‌ ما عجین‌ شده‌ بود و آمدنت‌، طبیعی‌ترین‌ و شیرین‌ترین‌ نیازمان‌ بود.
اما... اما كسی‌ به‌ ما نگفت‌ كه‌ چه‌ گلستانی‌ می‌شود جهان‌، وقتی‌ كه‌ تو بیایی‌.
همه‌، پیش‌ از آنكه‌ نگاه‌ مهرگستر و دست‌های‌ عاطفه‌ تو را توصیف‌ كنند، شمشیر تو را نشانمان‌ دادند.
آری‌، برای‌ اینكه‌ گل‌ها و نهال‌ها رشد كنند، باید علف‌های‌ هرز را وجین‌ كرد و این‌ جز با داسی‌ برنده‌ و سهمگین‌، ممكن‌ نیست‌.
آری‌، برای‌ اینكه‌ مظلومان‌ تاریخ‌، نفسی‌ به‌ راحتی‌ بكشند، باید پشت‌ و پوزة‌ ظالمان‌ و ستمگران‌ را به‌ خاك‌ مالید و نسلشان‌ را از روی‌ زمین‌ برچید.
آری‌، برای‌ اینكه‌ عدالت‌ بر كرسی‌ بنشیند، هر چه‌ سریر ستم‌آلودة‌ سلطنت‌ را باید واژگون‌ كرد و به‌ دست‌ نابودی‌ سپرد.
و اینها همه‌، همان‌ معجزه‌ای‌ است‌ كه‌ تنها از دست‌ تو برمی‌آید و تنها با دست‌ تو محقق‌ می‌شود.
اما مگر نه‌ اینكه‌ اینها همه‌ مقدمه‌ است‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ بهشتی‌ كه‌ تو بانی‌ آنی‌.
آن‌ بهشت‌ را كسی‌ برای‌ ما ترسیم‌ نكرد.
كسی‌ به‌ ما نگفت‌ كه‌ آن‌ ساحل‌ امید كه‌ در پس‌ این‌ دریای‌ خون‌ نشسته‌ است‌، چگونه‌ ساحلی‌ است‌؟!
كسی‌ به‌ ما نگفت‌ كه‌ وقتی‌ تو بیایی‌:
پرندگان‌ در آشیانه‌های‌ خود جشن‌ می‌گیرند و ماهیان‌ دریاها شادمان‌ می‌شوند و چشمه‌ساران‌ می‌جوشند و زمین‌ چندین‌ برابر محصول‌ خویش‌ را عرضه‌ می‌كند.(1)
به‌ ما نگفتند كه‌ وقتی‌ تو بیایی‌:
دل‌های‌ بندگان‌ را آكنده‌ از عبادت‌ و اطاعت‌ می‌كنی‌ و عدالت‌ بر همه‌ جا دامن‌ می‌گسترد و خدا به‌ واسطة‌ تو دروغ‌ را ریشه‌كن‌ می‌كند و خوی‌ ستمگری‌ و درندگی‌ را محو می‌سازد و طوق‌ ذلت‌ و بردگی‌ را از گردن‌ خلایق‌ برمی‌دارد.(2)
به‌ ما نگفتند كه‌ وقتی‌ تو بیایی‌:
ساكنان‌ زمین‌ و آسمان‌ به‌ تو عشق‌ می‌ورزند، آسمان‌ بارانش‌ را فرو می‌فرستد، زمین‌، گیاهان‌ خود را می‌رویاند... و زندگان‌ آرزو می‌كنند كه‌ كاش‌ مردگانشان‌ زنده‌ بودند و عدل‌ و آرامش‌ حقیقی‌ را می‌دیدند و می‌دیدند كه‌ خداوند چگونه‌ بركاتش‌ را بر اهل‌ زمین‌ فرو می‌فرستد. (3)
به‌ ما نگفتند كه‌ وقتی‌ تو بیایی‌:
همة‌ امت‌ به‌ آغوش‌ تو پناه‌ می‌آورند همانند زنبوران‌ عسل‌ به‌ ملكه‌ خویش‌.
و تو عدالت‌ را آنچنان‌ كه‌ باید و شاید در پهنة‌ جهان‌ می‌گستری‌ و خفته‌ای‌ را بیدار نمی‌كنی‌ و خونی‌ را نمی‌ریزی‌. (4)
به‌ ما نگفته‌ بودند كه‌ وقتی‌ تو بیایی‌:
رفاه‌ و آسایشی‌ می‌آید كه‌ نظیر آن‌ پیش‌ از این‌، نیامده‌ است‌. مال‌ و ثروت‌ آنچنان‌ وفور می‌یابد كه‌ هر كه‌ نزد تو بیاید فوق‌ تصورش‌، دریافت‌ می‌كند. (5)
به‌ ما نگفتند كه‌ وقتی‌ تو بیایی‌:
اموال‌ را چون‌ سیل‌، جاری‌ می‌كنی‌، و بخشش‌های‌ كلان‌ خویش‌ را هرگز شماره‌ نمی‌كنی‌. (6)
به‌ ما نگفتند كه‌ وقتی‌ تو بیایی‌:
هیچ‌كس‌ فقیر نمی‌ماند و مردم‌ برای‌ صدقه‌ دادن‌ به‌ دنبال‌ نیازمند می‌گردند و پیدا نمی‌كنند. مال‌ را به‌ هر كه‌ عرضه‌ می‌كنند، می‌گوید: بی‌نیازم‌.(7)
ای‌ محبوب‌ ازلی‌ و ای‌ معشوق‌ آسمانی‌!
ما بی‌آنكه‌ مختصات‌ آن‌ بهشت‌ موعود را بدانیم‌ و مدینة‌ فاضلة‌ حضور تو را بشناسیم‌ تو را دوست‌ می‌داشتیم‌ و به‌ تو عشق‌ می‌ورزیدیم‌.
كه‌ عشق‌ تو با سرشت‌ها عجین‌ شده‌ بود و آمدنت‌ طبیعی‌ترین‌ و شیرین‌ترین‌ نیازمان‌ بود.
ظهور تو بی‌تردید بزرگترین‌ جشن‌ عالم‌ خواهد بود و عاقبت‌ جهان‌ را ختم‌ به‌ خیر خواهد كرد.
كلك‌ مشاطه‌ صنعش‌ نكشد نقش‌ مراد
هركه‌ اقرار بدین‌ حسن‌ خداداد نكرد


-------------------------------------------------------------------------------
پی‌نوشت‌ها:
1. پیامبر اكرم‌ (ص) : فعند ذلك‌ تفرح‌ الطیور فی‌ اوكارها و الحیتان‌ فی‌ بحارها و تفیض‌ العیون‌ و تنبت‌ الارض‌ ضعف‌ اكلها: ینابیع‌ المودة‌، ج‌ 2، ص‌ 136.
2. پیامبر اكرم‌ (ص): یفرج‌ الله‌ بالمهدی‌ عن‌الامه‌، بملا قلوب‌ العباد عبادة‌ و یسعهم‌ عدله‌، به‌ یمحق‌ الله‌ الكذب‌ و یذهب‌ الزمان‌ الكلب‌ و یخرج‌ ذل‌ الرق‌ من‌ اعناقكم‌: بحارالانوار، ج‌51، ص‌ 75.
3. پیامبر اكرم‌ (ص): یحبه‌ ساكن‌ الارض‌ و ساكن‌ السماء و ترسل‌ السماء فطرها و تخرج‌ الارض‌ نباتها. لاتمسك‌ منه‌ شیئا، یعیش‌ فیهم‌ سبع‌ سنین‌ او ثمانیاً او تسعا. یتمنی‌ الاحیاء الاموات‌ لیروالعدل‌ و الطمأنینه‌ و ما صنع‌ الله‌ باهل‌ الارض‌ من‌ خیره‌ : بحارالانوار، ج‌ 51، ص‌ 104.
4. پیامبر اكرم‌ (ص): یأوی‌ الی‌ المهدی‌ امته‌ كمال‌ تأوی‌ النحل‌ الی‌ یعسوبها و یسیطر العدل‌ حتی‌ یكون‌ الناس‌ علی‌ مثل‌ امرهم‌ الاول‌. لا یوقظ‌ نائماً و لا یهریق‌ دماً: منتخب‌الاثر، ص‌ 478.
5. پیامبر اكرم‌ (ص)9 : تنعم‌ امتی‌ فی‌ دنیاه‌ نعیماً لم‌ تنعم‌ مثله‌ قط‌. البر منهم‌ و الفاجر و المال‌ كدوس‌ یأتیه‌ الرجل‌ فیحثوله‌: البیان‌، ص‌ 173.
6. پیامبر اكرم‌ (ص): یفیض‌المال‌ فیضاً و یحثوالمال‌ حثوا و لایعده‌ عدا :صحیح‌ مسلم‌، ج‌ 8، ص‌ 185.
7. پیامبر اكرم‌ (ص): یفیض‌ فیهم‌ المال‌ حتی‌ یهم‌ الرجل‌ بماله‌ من‌ یقبله‌ منه‌ حتی‌ یتصدق‌ فیقول‌ الذی‌ یعرضه‌ علیه‌: لا ارب‌ لی‌ به‌ : مسند احمد، ج‌ 2، ص‌ 530.

حدیث

 

نوشته شده توسط:محمد علی

حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام فرمودند :

هركس که به واسطه ی افراد وارد این دین شود ، به واسطه‌ ی همان‌

ها هم از دین خارج می‌شود و هر كه از طریق كتاب خدا و سنت وارد این

دین شود كوه‌ ها بجنبند ولی او (در عقیده‌ی خود ) نجنبد .


***************************

مستدرك الوسایل جلد ۱۷ صفحه ۳۰۷


زیارت

 

نوشته شده توسط:محمد علی

زیارت

صدای جیغ ... دعوا با کناری و پشت سری و روبرویی ... بستن چادر دور کمر ... گاهی هم افتادن روسری از سر (اونم با وجود دوربین مدار بسته) ... هول دادن و هول خوردن ... عصبانی شدن و حرف___زدن ...

یه سوال ، زیارت به چه قیمتی؟؟؟؟
به چه قیمت؟؟؟؟
هر محب دوست داره وقتی به محبوب میرسه در نزدیکترین فاصله ممکنه قرار بگیره
هر محب دوست داره از کنار محبوب بودنش بالاترین لذت و ببره
هر محب دوست داره محبوبش صداش و بشنوه
اما نباید محبوبش و با کارهای ناشایست آزار بده
چند هفته ای هست که به لطف و عنایت آقام صاحب الزمان (عج) و دعوت خانوم حضرت معصومه (س) نائب الزیاره ام از طرف دوستان.
چیزی که اذیتم میکنه ، فراموشی ما نسبت به آداب زیارته
اولین و مهمترین درس زیارت داشتن اَدبِ
وقتی با ادب وارد شی ، آرام و زیبا ، وقتی ایمان داشته باشی که به زیارت شخصیت بزرگی نائل شدی ، وقتی اذن دخول میخوانی و اجازه میگیری برای ورود ، وقتی یادت میاد اگه تو دعوت شدی بقیه هم با دعوت اومدن ... اونموقع یک سری از کارها را انجام نمیدی
زیارت فقط ؛چسبیدن به ضریح و فریاد زدن مشکلت (تو فضایی که صدات به نامحرم میرسه ) نیست
زیارت نزدیکی دل به دل و راه بزرگواری یه که تو رو طلبیده
زیارت با معرفت ، به آدم آرامش میده

چرا یادمون رفته همین حق الناس هاست که فردا دست و پا گیرمون میشه ؟


بهترین شما كسی است كه چهره او در برابر مردم گشاده است

 

نوشته شده توسط:محمد علی

بهترین شما كسی است كه چهره او در برابر مردم گشاده است

شرح حدیث «خیاركم احاسنكم اخلاقاً، الذین یَألفون و یُؤلفون » مربوط به حضرت رسول اكرم (ص) :

بهترین شما، كسانى هستند كه برخوردشان با مردم، از همه بهتر است چهره‌اى گشاده دارند كه مردم رغبت مىككنند با آنان انس و الفت بگیرند .

 معناى روایت، این نیست كه اگر كسى پاى‌بند عمل به تكلیف شرعى نیست ولى خوش برخورداست بر كسى كه وظائف دینى خود را انجام مى‌دهد ولى گشاده‌رو نیست، ترجیح دارد.

بلكه مراد این است فرد مؤمنى كه وظائف خود را انجام مى‌دهد و حسن خلق هم دارد بر مؤمنى كه خوش اخلاق نیست برترى دارد.



______________________


تحف العقول صفحه 45.



با عشقی زندگی كنیم

 

نوشته شده توسط:محمد علی

با عشقی زندگی كنیم

درویشی به اشتباه فرشتگان به جهنم فرستاده میشود !
پس از اندك زمانی داد شیطان در می آید و رو به فرشتگان می كند و می گوید : جاسوس می فرستید به جهنم!؟
از روزی كه این آدم به جهنم آمده مداوم در جهنم در گفتگو و بحث است و جهنمیان را هدایت می كند ...
سخن درویشی كه به جهنم رفته بود این چنین بود: با چنان عشقی زندگی كن كه حتی بنا به تصادف اگر به جهنم افتادی خود شیطان تو را به بهشت باز گرداند ...





یا ذالجلال و الاكرام

 

نوشته شده توسط:محمد علی

¤یا ذالجلال و الاكرام¤

رسول اكرم صلى الله علیه و آله :


ما مِن ساعَةٍ تَمُرُّ بِابن آدَمَ لَم یُذکَر اللهُ فیها إلّا حَسِرَ عَلَیها یَومَ القیامَةِ.


هر لحظه ای که بر فرزند آدم بگذرد و او به یاد خدا نباشد روز قیامت حسرتش را خواهد خورد

_____________________


کنز العمال ح1819

خلیفه سوم عثمان خود را کافر میدانست

 

نوشته شده توسط:محمد علی

خلیفه سوم عثمان خود را کافر میدانست

مغیرة بن شعبه پیش عثمان که در محاصره بود- آمده گفت: ای امیرال... این جماعت علیه تو اجتماع کرده اند، بنابراین اگر مایلی برو به مکه، یا اگر میخواهی از دیوار خانه ات دری برایت میگشائیمتا از آنجا به شام بروی، و در آنجا معاویه و طرفدارانی که از مردم شام داری هستند، و هر گاه هیچیک از اینها را نمی پسندی تو و ما بیرون میائیم و اختلافمان را با این جماعت به قرآن عرضه میداریم.

عثمان گفت: در مورد پیشنهاد رفتن به مکه، من از پیامبر خدا صلی الله علیه و اله شنیدم که میفرمود: در مکه یکی از قریش کافر و مدفون میشود که نیمی از عذاب این امت اعم از انس و جن نصیبش خواهد شد. بنابراین نمیخواهم من آن شخص باشم... !!!

از این روایت بر میاید که عثمان بر اثر یقینی که به جرائم وگناهان خویش داشته بیش از این که به مفاد روایاتی که هوادارانش برایش ساخته و نقل کرده اند. مانند حدیثی که به او و نه نفر دیگر مژده بهشت میدهد. اطمینان داشته باشد به انطباق حدیثی بر خویش اطمینان داشته است که درباره یک قرشی نامعلوم و غیرمشخص آمده است.


___________________________

منبع :

(الغدیر 9/153, مسند الحرم 67:1، الامامة والسیاسة لابن قتیبة ص 35، تاریخ الخطیب 272:14، الریاض النضرة 129:2، تاریخ ابن کثیر 210: 7، مجمع الزوائد 230:7 ، الصواعق ص 66، تاریخ الخلفاء للسیوطی ص 109، السیرة الحلبیة 188:1، تاریخ الخمیس 263:2، إزالة الخفا 243:2.)


حدیث به مناسبت میلاد حضرت رسول (ص)

 

نوشته شده توسط:محمد علی

رسول خدا (صلى اللَّه علیه و آله) فرمود: 
هر كه در كتاب و نوشتهاى بر من صلوات فرستد ، تا آن صلوات در آن نوشته باقى است ، براى او پاداش خواهد بود .

در حدیثی دیگر مىخوانیم : 
 هر كس بر حضرت محمّد (صلى اللَّه علیه و آله) یك صلوات فرستد ، خداوند ده صلوات بر او مىفرستد و ده لغزش او را مىپوشاند . 


اَللّهمَ صَلّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ محمد

_____________________________

 (تفسیر روح البیان)

(تفسیر مجمع البیان)


  • تعداد کل صفحات:2 
  • 1  
  • 2